Přípravné příklady k maturitní zkoušce Přiklady, které se objevily
v maturitních testech autor všech úloh: CERMAT |
||
3. Rovnice a nerovnice |
4. Funkce |
|
1) V oboru
R řešte: (vzorové příklady)
a)
b)
Řešení
rovnice zapište ve tvaru zlomku v základním
tvaru.
2) Z každého z následujících vztahů vyjádřete
proměnnou t. (vzorové příklady)
a)
b)
3) V oboru R řeště nerovnice a výsledek zapište intervalem.
(vzorové příklady)
a)
b)
4) V oboru
R řeště soustavu nerovnic a výsledek zapište intervalem. (vzorové příklady)
5) Pro je dána soustava rovnic: (vzorové příklady)
a)
Vypočtěte hodnotu neznámé x.
b)
Vypočtěte hodnotu neznámé
y.
6) V oboru
R řešte: (vzorové příklady)
a)
b)
c)
7) Neznámé
číslo nejprve zmenšíme o třetinu své hodnoty, poté ještě o 40. Po vynásobení
výsledku dvěma získáme původní neznámé číslo.
Určete neznámé číslo. (vzorové příklady)
8) Pan Vlk má
dvě zaměstnání. V prvním zaměstnání vydělává 400 Kč za hodinu, ve druhém
300 Kč za hodinu. V prvním zaměstnání stráví týdně o 10 hodin více než ve
druhém a vydělá si tam za týden dvakrát více.
Vypočtěte, kolik hodin týdně stráví
pan Vlk v prvním zaměstnání. (vzorové příklady)
9)
Za nákup 2,5 kg meruněk a 1,5 kg broskví se zaplatilo
celkem 85 korun. Kilo broskví je o 2 koruny levnější než kilo meruněk.
Užitím rovnic vypočtěte, kolik korun
se zaplatilo za meruňky. (vzorové příklady)
Uveďte celý postup řešení.
10) Pro je dáno:
Které
z následujících tvrzení platí? (vzorové příklady)
a)
b)
c)
d)
e)
11) Neznámá splňuje podmínky:
Který zápis je ekvivalentní daným podmínkám? (vzorové příklady)
a)
b)
c)
d)
e)
žádný
z uvedených
12) Jaké je řešení nerovnice v oboru R? (vzorové příklady)
a)
Ø
b)
c)
d)
e)
13) Jaké je řešení nerovnice v oboru R? (vzorové příklady)
a)
b)
c)
d)
e)
14) Přiřaďte ke každé rovnici
s neznámou x R interval (a-f), do něhož patří řešení dané rovnice,
pokud řešení existuje (vzorové příklady)
a)
b)
c)
d)
e)
f)
rovnice nemá řešení
15) Pravoúhelník o rozloze 2000 m2
byl rozdělen rovnou hranicí na dva obdélníky. Oba obdélníky se liší
v délce jedné strany o 10 m. Obsahu obou obdélníků jsou v poměru 3 :
2.
V jakém poměru jsou délky stran většího z obou
obdélníků? (vzorové příklady)
a) 5 :
6
b) 4 :
5
c) 3 :
4
d) 2 :
3
e) 1 :
2
16) Martin byl s cestovní agenturou
na několikadenním prázdninovém putování na kolech. Za rok si úplně stejnou
cestu zopakoval soukromě s Terezkou.
Cestování si však rozvrhli jinak než s agenturou. Pro
každý den si naplánovali stejně dlouhý úsek, a to v průměru o desetinu
kratší, než byla průměrná denní trasa s agenturou. Proto jejich putování
trvalo o dva dny déle než s agenturou.
Kolik dní trvalo cyklistické putování s cestovní
agenturou? (vzorové příklady)
a) 14
b) 16
c) 18
d) 20
e) jiný
počet dní
17) Anežka nasbírá kbelík borůvek
za dvě hodiny. Pepa za každou hodinu naplní jednu třetinu kbelíku. Oba pracují
stejným tempem.
Za jak dlouho naplnili až po okraj jeden kbelík? (vzorové příklady)
a) za hodiny
b) za hodiny
c) za hodiny
d) za hodiny
e) za
delší dobu
18) V R2 řešte soustavu
rovnic: (ilustrační test)
Uveďte celý postup řešení včetně stanovení podmínek nebo
zkoušky.
19) V oboru R řešte rovnici: (ilustrační test)
20) Pro řešte rovnici: (ilustrační test)
21) Janek
nasbírá za 45 minut půl kbelíku malin, Eva nasbírá za hodinu celý kbelík.
Vypočtěte, kolik minut by trvalo naplnění jednoho kbelíku,
kdyby obě děti pracoval společně. (ilustrační test)
Uveďte celý postup řešení.
22) Uveďte všechny hodnoty , které vyhovují nerovnici: (ilustrační test)
23) V oboru R řešte: (jaro 2016)
Uveďte celý postup
řešení.
24) V oboru
R řešte: (jaro 2016)
25) Pro kladné veličiny a, b, c platí: (jaro 2016)
Z uvedeného vztahu vyjádřete veličinu c.
26) Petr s Radkem si chtějí
koupit stejnou knihu. Petrovi ke koupi 250 korun chybí, Radkovi naopak 150
korun přebývá. Radek má třikrát více korun než Petr.
Užitím rovnice nebo soustavy
rovnic vypočtěte cenu knihy. (jaro 2016)
Uveďte celý postup řešení.
27) Pro určete definiční obor rovnice (podmínky) a
rovnici vyřešte. (jaro 2016)
Uveďte celý postup řešení.
28) Doplňte do rámečků taková
čísla, aby platila rovnost:
Jaký je součet všech tří čísel
doplněných do rámečků? (jaro 2016)
a) 23
b) 113
c) 119
d) 939
e) jiný
součet
29) Je
dána rovnice s neznámou :
Do kterého intervalu patří oba kořeny rovnice? (jaro 2016)
a)
b)
c)
d)
e) do
žádného z uvedených
30) V oboru R řešte: (podzim
2016)
Uveďte celý postup řešení včetně podmínek.
31) V oboru R řešte: (podzim
2016)
Uveďte celý postup řešení.
32) Sourozenci
Adam, Bořek a Cyril spořili na společný dar. Bořek uspořil 11 000 korun a Cyril
třetinu aritmetického průměru úspor Adama a Bořka.
Všichni tři chlapci dohromady
uspořili třikrát více než samotný Adam.
Neznámý počet korun, které uspořil
Adam, označte symbolem a. (podzim
2016)
a)
Užitím rovnice s neznámou
a vypočtěte, kolik korun
uspořil Adam
b)
Vypočtěte, kolik korun uspořil
Cyril.
Uveďte celý postup řešení,
zapiště odpověď celou větou.
33) Po
doplnění čísel do prázdných polí musí být zápis s uvedenými operacemi
pravdivý.
Doplní-li se do jednoho prázdného pole neznámá x, pak lze rovnicí dopočítat číslo,
které neznámá x představuje.
Která
z následujících rovnic odpovídá
naznačenému řešení na obrázku vpravo? (podzim
2016)
a)
b)
c)
d)
e) žádná
z uvedených
34) Přiřaďte ke každé rovnici její
řešení v oboru R. (podzim
2016)
pozn. tan x = tg x cot x = cotg x
-
-
-
-
a)
b)
c)
d)
e)
f)
35) Do
všech prázdných polí tabulky doplňte stejné nenulové číslo m tak, aby platilo:
Součin tří čísel v prvním řádku
je převrácenou hodnotou součinu tří čísel ve druhém řádku.
Zapište číslo m. (jaro
2017)
36) V
oboru R řešte: (jaro
2017)
Uveďte celý postup řešení.
37) V oboru R řešte: (jaro
2017)
38) V oboru R řešte: (jaro
2017)
39) Na stole
jsou dvě hromádky mincí. Obě hromádky obsahují pouze pětikorunové a
dvoukorunové mince.
První hromádka s 32 mincemi obsahuje pětinu všech
pětikorunových mincí a polovinu všech dvoukorunových mincí.
Druhá hromádka obsahuje zbývajících 68 mincí.
Užitím rovnice nebo soustavy
rovnic vypočtěte v korunách hodnotu všech mincí na stole. (jaro
2017)
Uveďte celý postup řešení.
40) Přiřaďte
ke každé rovnici řešené v oboru R odpovídající množinu všech řešení. (jaro
2017)
-
-
-
a)
b)
c)
d)
e)
41) V oboru
R řeště nerovnici: (podzim 2017)
42) Řešte
soustavu rovnic s neznámými (podzim 2017)
Uveďte celý postup řešení.
43) V oboru
R řeště rovnici: (podzim 2017)
44) Pro všechna
platí:
Vyjádřete proměnnou y
tak, aby zápis neobsahoval logaritmy. (podzim 2017)
45)
pozn.: tan x
= tg x
Řešte rovnici s neznámou :
(podzim 2017)
46) Do školní
knihovny se zakoupilo 12 stejných učebnic němčiny a několik stejných učebnic
španělštiny. Za všechny zakoupené učebnice němčiny se zaplatilo stejně jako za
všechny učebnice španělštiny.
Cena jedné učebnice španělštiny byla o 60 Kč
vyšší než cena jedné učebnice němčiny. Kdyby se zakoupilo 12 kusů učebnic
němčiny a 12 kusů učebnic španělštiny, učebnice by stály celkem 3 600 Kč. (podzim 2017)
-
Užitím rovnice nebo soustavy rovnic
vypočtěte, kolik Kč stála jedna učebnice němčiny.
-
Vypočtěte, kolik učebnic španělštiny
se zakoupilo do školní knihovny.
Uveďte celý postup řešení.
47) V oboru
R řešte nerovnici a množinu všech řešení zapište intervalem. (jaro 2018)
48) V oboru
R řešte:
Uveďte celý postup řešení.
49) Pan Kocour
uvažuje o výhodné investici, ale jeho kapitál by pokryl jen třetinu investice. Proto
nabídl spoluúčast panu Malému, jehož kapitál je o 200 milionů korun vyšší než
kapitál pana Kocoura.
Aby společně pokryli celou investici, každý z nich
uvolní přesně polovinu svého kapitálu.
Užitím rovnice nebo soustavy rovnic vypočtěte
v korunách: (jaro 2018)
-
hodnotu kapitálu pana Kocoura
-
částku, kterou na investici uvolní pan Malý
(uveďte postup řešení – popis neznámých, sestavení rovnice, řešení a
odpověď)
50) Rozhodněte
o každém z následujících tvrzení, je-li pravdivé pro všechna a > b > 0,
či nikoli. (jaro 2018)
-
-
-
-
51) Která
z následujících rovnic má v oboru R právě jedno řešení? (jaro 2018)
a) x2
+ 1 = 0
b) (x + 1)2
= x2 + 1
c) x2
– 1 = 0
d) x2
= x
e) žádná
z výše uvedených rovnic
52) Ke
každé rovnici řešené v oboru R přiřaďte interval, v němž se nachází
řešení dané rovnice (a – e), nebo prázdnou množinu (f), nemá-li
rovnice řešení (jaro 2018)
-
-
-
-
a)
b)
c)
d)
e)
f)
53) V oboru R řešte rovnici: (podzim
2018)
Uveďte celý postup řešení.
54) V oboru R řešte rovnici: (podzim
2018)
55) Modelka
Tereza měla přislíbený výdělek o 5 000 korun vyšší než modelka Marie, ale
nakonec si obě vydělaly stejně. Přitom Tereza si vydělala o polovinu více, než
měla přislíbeno, a Marie dokonce dvojnásobek toho, co měla přislíbeno.
Užitím rovnice nebo soustavy rovnic vypočtěte, kolik
korun si vydělaly dohromady Tereza s Marií. (podzim
2018)
Uveďte celý postup řešení (popis
neznámých, sestavení rovnice, resp. soustavy rovnic, řešení a odpověď).
56) Ke
každé nerovnici řešené v oboru R přiřaďte odpovídající množinu všech
řešení. (podzim
2018)
a)
b)
c)
d)
e) jiná
množina
57) V oboru R řešte rovnici: (jaro 2019)
Uveďte celý postup řešení.
58) V oboru R řešte rovnici: (jaro 2019)
59) Během
prvních 5 dnů se vyrobilo denně v průměru o čtvrtinu výrobků méně, než se
vyrobilo v každém z 10 následujících dnů. Celkem se tak za 15 dnů
vyrobilo 2 200 výrobků.
Užitím rovnice nebo soustavy rovnic určete celkový
počet výrobků vyrobených za prvních 5 dnů. (jaro 2019)
Uveďte celý postup řešení (popis neznámých, sestavení
rovnice, resp. soustavy rovnic, řešení a odpověď).
60) Pro kterou
z následujících nerovnic s neznámou je množinou všech řešení interval ? (jaro 2019)
a)
b)
c)
d)
e)
61) V oboru R řešte: (podzim 2019)
62) Každý
ze tří muzikantů vydělal na společném koncertě stejnou částku.
Kamil utratil dvě pětiny svého
výdělku, Luboš utratil o 50 % více než Kamil a Martinovi z výdělku zbylo 240
korun.
Všichni tři muzikanti tak utratili
celkem 60 % společného výdělku z koncertu. Zbytek poslali jako dar na charitu.
Užitím rovnice nebo soustavy rovnic,
vypočtěte, kolik korun činil dar na charitu. (podzim 2019)
Uveďte celý postup řešení (popis neznámých, sestavení
rovnice, resp. soustavy rovnic, řešení a odpověď).
63) Pro platí:
Který z následujících výrazů může být za výše uvedených
podmínek pro některé hodnoty x kladný? (podzim 2019)
a)
b)
c)
d)
e)
64) Ke každé rovnici řešené
v oboru R přiřaďte interval (b-f), v němž se nachází řešení dané
rovnice, nebo prázdnou množinu (a), nemá-li rovnice řešení. (podzim 2019)
a)
b)
c)
d)
e)
f)
65) V oboru R řešte: (jaro 2020)
Uveďte celý postup řešení.
66) V oboru R řešte: (jaro 2020)
67) Aleš a Blanka začali současně
číst knihu, která má 240 stran. Aleš četl každý den stejný počet stran. Blanka
četla denně o 4 strany více než Aleš, a to včetně pátku, kdy knihu dočetla.
Aleš pak pokračoval oba víkendové dny, než knihu dočetl.
Užitím rovnice nebo soustavy rovnic,
vypočtěte, kolik stran knihy četl denně Aleš. (jaro 2020)
Uveďte celý postup řešení (popis neznámých, sestavení
rovnice, resp. soustavy rovnic, řešení a odpověď).
68) Při
premiéře dostal každý z návštěvníků kina 1 kus CD. Proto bylo pro návštěvníky
připraveno několik beden, z nichž každá obsahovala právě 𝑛 kusů CD.
Návštěvníci byli usazeni buď v přízemí, nebo na balkoně.
Obsah jedné bedny stačil buď přesně pro 8 % návštěvníků v přízemí, nebo přesně
pro návštěvníků na balkoně.
Když byli obdarováni všichni návštěvníci, všechny bedny vyjma
poslední byly prázdné.
Kolik procent CD z původního počtu 𝑛 kusů zbylo v poslední bedně? (jaro 2020)
a) méně než 50
%
b) 65 %
c) 75 %
d) 85 %
e) více než 85
%
69)
Uvedená rovnost výrazů platí (jaro 2020)
a) pro všechna
reálná čísla x a y.
b) pro
libovolné reálné číslo y a každé
nenulové reálné číslo x.
c) jen pro , přičemž x je libovolné reálné číslo.
d) jen pro , přičemž x je libovolné nenulové reálné číslo.
e) pro všechna
reálná čísla x a y, kde a současně .
70) V oboru R řešte: (podzim 2020)
Uveďte celý postup řešení.
71) Hodinová
sazba trenéra badmintonu je o 250 korun vyšší než hodinový pronájem kurtu.
Cena za dvě hodiny pronájmu kurtu je o jednu devítinu
nižší, než je hodinová sazba trenéra badmintonu.
(Hodinová sazba trenéra badmintonu nezahrnuje pronájem
kurtu.)
Vypočtěte v korunách hodinovou sazbu trenéra badmintonu. (podzim 2020)
72) Pro kterou z následujících nerovnic
je množinou všech řešení v oboru R interval ? (podzim 2020)
a)
b)
c)
d)
e)
73) V oboru R řešte: (jaro 2021 – řádný termín)
Uveďte celý postup řešení.
74) V oboru R řešte: (jaro 2021 – řádný termín)
75) V oboru R řešte: (jaro 2021 – řádný termín)
76) Emil, Pavel
a Martin koupili společně dárek za 2 975 korun.
Pavel přispěl částkou o 20 % vyšší než Emil.
Emil přispěl částkou, která je o 20 % menší než
aritmetický průměr příspěvků Pavla a Martina.
Vypočtěte, jakou částkou přispěl Martin. (jaro 2021 – řádný termín)
Uveďte celý postup řešení (popis neznámých, sestavení
rovnice, resp. soustavy rovnic, řešení a odpověď).
77) Každý kůň
spotřebuje za den stejnou dávku krmiva.
Chovatel měl pro svých deset koní krmivo na 80
dní. Z tohoto krmiva prodal farmářce takové množství, které spotřebují její čtyři
koně za 25 dní. Zbytek krmiva si ponechal.
Za každou denní dávku krmiva pro jednoho koně zaplatila
farmářka chovateli 50 korun.
Vypočtěte: (jaro 2021 – mimořádný termín)
-
kolik korun zplatila farmářka chovateli za zakoupené krmivo
-
za kolik dní spotřebují chovatelovi koně krmivo, které
chovateli zbylo
78) V oboru R řešte: (jaro 2021 – mimořádný termín)
Uveďte celý postup řešení.
79) V oboru R řešte: (jaro 2021 – mimořádný termín)
80) V
kocourkovské firmě má na počátku každý pracovník stejnou základní hodinovou
mzdu.
Ke zvýšení hodinové mzdy může dojít během kariéry
nejvýše 4krát. Po každém zvýšení je poměr zvýšené mzdy ku předchozí mzdě 3 ∶ 2.
Pan Kočka má po dvojím zvýšení hodinovou mzdu o 200
korun vyšší než na počátku.
Vypočtěte, kolik korun činí v kocourkovské firmě (jaro 2021 – mimořádný termín)
-
základní hodinová mzda
-
nejvyšší možná hodinová mzda
81) Ve skladu
bylo na začátku dubna 800 párů vycházkových bot a 300 párů sportovních bot.
Při inventuře na konci dubna se zjistilo, že se v tomto
měsíci prodalo čtyřikrát více párů vycházkových bot než sportovních, a ve
skladu tak zbylo o 140 párů vycházkových bot více než sportovních. (jaro 2021 – mimořádný termín)
Užitím rovnice nebo soustavy rovnic vypočtěte,
kolik párů
-
vycházkových bot se v dubnu prodalo,
-
bot (vycházkových i sportovních dohromady) bylo ve
skladu při inventuře na konci dubna.
Uveďte celý postup řešení (popis
neznámých, sestavení rovnice, resp. soustavy rovnic, řešení a odpověď).
82) Přiřaďte ke
každé nerovnici množinu všech jejích řešení (a–f) v oboru R. (jaro 2021 – mimořádný termín)
a)
b)
c)
d)
e)
f)
83) Rozpuštěním
2 gramů účinné látky ve vodě jsme vytvořili roztok.
Hmotnost účinné látky tvoří 5% hmotnosti roztoku.
Vypočtěte, v kolika gramech vody
jsme účinnou látku rozpustili. (podzim 2021)
84) V oboru
R řešte: (podzim 2021)
Uveďte celý postup řešení.
85) V oboru
R řešte: (podzim 2021)
86) V intervalu řešte: (podzim 2021)
87) V
učitelském sboru má každý učitel čtyřikrát více kolegyň než kolegů, zatímco
každá učitelka má kolegů o 40 méně než kolegyň.
Užitím rovnice nebo soustavy rovnic vypočtěte, kolik učitelek je v učitelském
sboru. (podzim 2021)
Uveďte celý postup řešení (popis neznámých, sestavení rovnice, resp. soustavy rovnic, řešení a odpověď).
88) U každé z následujících tří rovnic určíme počet všech jejích řešení v oboru R. (podzim 2021)
I.
II.
III.
Právě jedno řešení
a) nemá žádná z uvedených rovnic
b) má pouze I. rovnice
c) má pouze III. rovnice
d) mají pouze dvě z uvedených rovnic
e) mají všechny tři uvedené rovnice
89) V oboru
R řešte: (jaro 2022)
Uveďte celý postup řešení.
90) Jedna korunová mince váží 3,6 gramu a jedna pětikorunová mince váží 4,8 gramu.
V kasičce jsou pouze korunové a pětikorunové mince. Dohromady mají hodnotu 81 korun a váží 120 gramů.
Užitím rovnice nebo soustavy rovnic vypočtěte celkový počet mincí
v kasičce. (jaro 2022)
Uveďte celý postup řešení (popis neznámých, sestavení rovnice, resp. soustavy rovnic, řešení a odpověď).
91) Pro kterou z následujících nerovnic je
množinou všech řešení v oboru R prázdná množina? (jaro 2022)
a)
b)
c)
d)
e)
92) Pro platí:
Jaká je hodnota tg x? (jaro 2022)
a)
hodnota neexistuje
b)
c)
d)
e)
93) V oboru
R řešte: (podzim 2022)
Uveďte celý postup řešení.
94) Odměna
25 200 korun se rozdělila rovným dílem mezi všechny brigádníky.
Kdyby bylo o 5 brigádníků více, na každého by vyšla odměna o 1000 korun menší.
Užitím rovnice nebo soustavy rovnic vypočtěte, kolik korun dostal každý
brigádník. (podzim 2022)
Uveďte celý postup řešení (popis neznámých, sestavení rovnice, resp. soustavy rovnic, řešení a odpověď).
95) U každé z následujících tří rovnic určíme počet všech jejích řešení v oboru R.
I.
II.
III.
Právě
jedno řešení (podzim 2022)
a)
má pouze I. rovnice
b)
má pouze II. rovnice
c)
má pouze III. rovnice
d)
mají alespoň dvě z uvedených rovnic
e)
nemá žádná z uvedených rovnic
96) V intervalu
je řešena rovnice:
Která
z množin obsahuje všechna řešení dané rovnice?
(podzim 2022)
a)
b)
c)
d)
e)
žádná z uvedených množin
97) V oboru
R řešte: (jaro 2023)
Uveďte celý postup řešení.
98) Pro řešte soustavu rovnic: (jaro 2023)
99) Pro
třídenní propagační akci byly vydány poukazy na jeden volný vstup do
aquacentra.
První den akce byly využity dvě pětiny všech vydaných poukazů.
Každý další den akce bylo využito o 15 poukazů méně než v předchozím dni.
Během celé třídenní akce nebyla využita pouze jedna dvacetina všech vydaných poukazů.
Užitím rovnice nebo soustavy rovnic vypočtěte, kolik vydaných poukazů bylo
využito druhý den propagační akce. (jaro 2023)
Uveďte celý postup řešení (popis neznámých, sestavení rovnice, resp. soustavy rovnic, řešení a odpověď).
100) Pro kterou z následujících nerovnic je množinou všech řešení v oboru R interval ? (jaro 2023)
a)
b)
c)
d)
e)
101)
V oboru R řešte: (podzim 2023)
Uveďte celý postup řešení.
102)
Rozhodněte
o každém z následujících tvrzení, zda je pravdivé, či nikoli. (podzim 2023)
-
nerovnice
má v oboru R více než jedno řešení
-
řešením nerovnice
v oboru R je každé reálné číslo
-
množinou všech řešení nerovnice
v oboru R je prázdná množina
103)
V oboru R řeště rovnici:
(ilustrační test 2014)
Uveďte celý postup
řešení a správnost ověřte zkouškou.
104)
V Kocourkově
se jedenkrát ročně plní městská sýpka. Pracovité kočky by sýpku naplnily samy
za 2 hodiny, ale kocourům by stejná práce trvala 5 hodin. Myšky zlodějky umí
plnou sýpku vyprázdnit za 10 hodin. (Veškeré činnosti se provádějí rovnoměrným
tempem.) Letos se do plnění prázdné sýpky pustili nejprve samotní kocouři. Po
hodině práce jim přišly pomoci kočky, ale současně s nimi začaly sýpku
vykrádat myšky. Všichni pak pokračovali až do okamžiku, kdy byla sýpka plná. (ilustrační
test 2014)
a)
Užitím rovnice nebo soustavy rovnic vypočtěte, za
jak dlouho byla sýpka plná.
b)
Zapište zlomkem, jakou část sýpky myši rozkradly.
Uveďte celý postup
řešení.
105)
Přiřaďte každé úloze s neznámou odpovídající řešení (ilustrační test 2014)
a)
Ø
b)
R
c)
d)
e)
f)
jiné řešení
106)
V oboru R řešte: (podzim 2015)
Uveďte
celý postup řešení včetně podmínek.
107)
Škola zakoupila dva druhy kalkulaček. Levnější kalkulačka
stála 585 Kč a dražší 630 Kč. Za nákup 60 kalkulaček škola zaplatila celkem
35 910 Kč. (podzim 2015)
Užitím rovnice nebo
soustavy rovnic vypočtěte, kolik korun škola zaplatila za nákup levnějších
kalkulaček. Uveďte
celý postup řešení.
108)
Přiřaďte ke každé rovnici
řešené v oboru R odpovídající množinu všech řešení (A-F). (podzim 2015)
a)
b)
c)
d)
e)
Ø
f)
jiná množina
109)
Přiřaďte ke každé nerovnici řešené v oboru R
odpovídající množinu všech řešení. (podzim 2015)
a)
b)
c)
d)
e)
110)
V oboru R řešte: (jaro
2015)
Uveďte celý postup
řešení a podmínky.
111)
Určete definiční obor a
řešení rovnice s neznámou .
(jaro 2015)
112)
Pro veličiny platí:
(jaro 2015)
Z uvedeného vztahu vyjádřete veličinu a.
113)
Čajové směsi jsou namíchané ze dvou druhů čaje.
Ve standartní
směsi jsou hmotnostiobou druhů čaje v poměru 1 : 3 a 40gramové balení této
směsi se prodává za 42 Kč.
Ve výběrové směsi
jsou hmotnosti obou druhů čaje v poměru 1 : 1 a 50gramové balení této
směsi se prodává za 60 Kč.
Vypočtěte cenu 10 gramů dražšího druhu čaje. (Uveďte celý postup řešení.) (jaro 2015)
114)
V oboru R jsou dány rovnice
I: 2x2
– 4 = –4x
II: (2x – 1)2
= 0
III: x2
– 1 = – (x2 – 1)
Která z uvedených rovnic nemá
řešení? (jaro 2015)
a)
I a II
b)
II a III
c)
pouze I
d)
pouze III
e)
Všechny tři rovnice mají
řešení.
1) |
a) |
|
|
b) |
|
2) |
a) |
|
|
b) |
|
3) |
a) |
|
|
b) |
|
4) |
|
|
5) |
a) |
|
|
b) |
|
6) |
a) |
|
|
b) |
|
|
c) |
|
7) |
|
240 |
8) |
|
30 hodin |
9) |
|
|
10) |
|
E |
11) |
|
B |
12) |
|
E |
13) |
|
C |
14) |
|
-
A -
D -
F -
C |
15) |
|
C |
16) |
|
C |
17) |
|
B |
18) |
|
|
19) |
|
|
20) |
|
|
21) |
|
36 minut |
22) |
|
|
23 |
|
rovnice nemá řešení |
24) |
|
|
25) |
|
|
26) |
|
450 korun |
27) |
|
|
28) |
|
c |
29) |
|
d |
30) |
|
|
31) |
|
|
32) |
a) |
Adam
uspořil 7 000 korun. |
|
b) |
Cyril
uspořil 3 000 korun. |
33) |
|
a |
34) |
|
-
B -
C -
A -
E |
35) |
|
|
36) |
|
|
37) |
|
|
38) |
|
|
39) |
|
380 Kč |
40) |
|
-
B -
A -
E |
41) |
|
|
42) |
|
|
43) |
|
|
44) |
|
|
45) |
|
|
46) |
|
-
učebnice němčiny – 120 Kč -
8 učebnic španělštiny |
47) |
|
|
48) |
|
|
49) |
|
-
Výše kapitálu pana
Kocoura: 50 milonů Kč -
Investice pana
Malého: 125 milionů Kč |
50) |
|
-
ano -
ne -
ne -
ano |
51) |
|
B |
52) |
|
-
B -
A -
F -
E |
53) |
|
|
54) |
|
x = 0,25 |
55) |
|
Tereza s Marií si dohromady vydělaly 60 000 Kč. |
56) |
|
-
B -
C -
A |
57) |
|
|
58) |
|
x = 0 |
59) |
|
Za prvních pět dnů se vyrobí 600 výrobků. |
60) |
|
E |
61) |
|
|
62) |
|
Dar na charitu činil 1 440 korun. |
63) |
|
A |
64) |
|
-
C -
E -
F -
A |
65) |
|
|
66) |
|
|
67) |
|
Aleš četl denně 20 stran knihy. |
68) |
|
E |
69) |
|
D |
70) |
|
|
71) |
|
Hodinová sazba trenéra badmintonu je 450 korun. |
72) |
|
C |
73) |
|
|
74) |
|
|
75) |
|
|
76) |
|
Martin přispěl částkou 1 105 korun. |
77) |
|
-
5 000 korun -
70 dní |
78) |
|
|
79) |
|
|
80) |
|
-
160 korun -
810 korun |
81) |
|
-
V dubnu se prodalo 480 párů
vycházkových bot. -
Při inventuře bylo ve skladu 500 párů bot. |
82) |
|
-
F -
A -
C -
B |
83) |
|
ve 38 gramech vody |
84) |
|
|
85) |
|
|
86) |
|
resp.
150° a 330° |
87) |
|
V učitelském sboru je 56 učitelek. |
88) |
|
B |
89) |
|
|
90) |
|
V kasičce je celkem 29 mincí. |
91) |
|
D |
92) |
|
E |
93) |
|
|
94) |
|
Každý brigádník dostal 2 800 Kč. |
95) |
|
B |
96) |
|
A |
97) |
|
|
98) |
|
,
resp. |
99) |
|
Druhý den propagační akce bylo využito 57 vydaných poukazů. |
100) |
|
D |
101) |
|
|
102) |
|
-
ne -
ano -
ano |
103) |
|
x = 4 |
104) |
|
-
2 h 20 m -
|
105) |
|
-
A -
D -
E -
B |
106) |
|
|
107) |
|
|
108) |
|
-
B -
E -
C -
F |
109) |
|
-
B -
E -
A |
110) |
|
|
111) |
|
definiční obor: |
112) |
|
|
113) |
|
10 g dražšího druhu čaje stojí 15 Kč. |
114) |
|
E |